natuorishop

natuorishop

ارایه فیلم های آموزشی ،وکتور و تصاویر لایه باز، دست یار طراحان و گرافیست ها نمونه سوالات مقالات پاورپوینت پیام نور تحقیق

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 8
  • بازدید دیروز : 20
  • بازدید کل : 160361

تحقیق درباره شهر اُرومیّه (رایگان)


 

اُرومیّه یکی از کلان‌شهرهای ایران، مرکز استان آذربایجان غربیو شهرستان ارومیهدر شمال غربی ایرانکه در منطقه آذربایجانواقع شده است. این شهر طبق سرشماری سال ۱۳۹۰ با ۶۶۷٬۴۹۹ نفر جمعیت، دهمین شهر پرجمعیت ایران و دومین شهر پرجمعیت منطقه شمال‌غرب ایران به‌شمار می‌آید. ارومیه با ۱۳۳۲ متر ارتفاع در غرب دریاچه ارومیه، در دامنه کوهسیر و در میان دشتارومیه قرار گرفته است. هوای ارومیه در تابستان نسبتاً گرم ودر زمستان سردمی‌باشد.

در سده‌های گذشته رخدادها و حوادث متعددی از قبیل اشغال توسط عثمانی‌هاو روس‌هارا تجربه کرده است. این شهر به سبب موقعیت مناسب که در میان شاه‌راه ارتباطی قفقاز، میان‌رودانو آسیای صغیرداشته در گذشته از مراکز تجاری منطقه به شمار می‌رفته است. نقل مهمترین سوغات ارومیه است.

ارومیه به عنوان شهردارای اولین بیمارستانبه شیوه نوین، نخستین مرکز آموزش پزشکی، اولین مدرسه به شیوه نوین، اولین شبکه تلویزیون محلی، اولین نشریه محلی در ایران،پایتخت والیبال ایران، دومین شهر پرترافیک ایران شناخته می‌شود. دارالنشاط ، پاریس ایران ، شهر آب ، شهر ادیان، مذاهب و اقوام از القاب ارومیه است. ارومیه مدتی در دوره پهلویبه رضائیه تغییر نام داد.

فرهنگ

دارالنشاط، پاریس ایران، شهر آب، شهر ادیان، مذاهب و اقوام از القاب ارومیه است.

آداب و رسوم

مراسم عروسی در دوره قاجار در ارومیه

 

یک گروه موسیقی آشیقی

ترک‌های آذربایجانیاعیاد و مراسم‌هایی چون نوروز، عید قربانو … را مانند دیگر اقوام ایرانی با تفاوت‌هایی ناچیز برگزار می‌کنندموسیقی آشیقییکی از شاخصه‌های مردم ترک زبان جهان است که در ایران دارای مکتب‌های متفاوتی است در این میان مکتب عاشیقی ارومیه بنا به نظر کارشناسان و اساتید این هنر در سراسر جهان اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین مکتب عاشیقی است که تا به امروز اصالت خود را حفظ کرده است. همچنین موسیقی عاشیقی دارای سبک متفاوت و منحصربه‌فردی است این هنر و فرهنگ آذربایجان پس از تلاش‌ها و رقابت استان‌های عاشیقی خیز به نام استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه در فهرست به شماره ۱۶۵ در میراث میراث فرهنگیناملموس کشور ثبت ملی شد.

عاشیق‌ها از دوران قبل از اسلام در بین مردمان ترک‌تبار وجود داشته‌اند. در سالهای قبل از انقلاب اسلامی، عاشیق‌ها اغلب در قهوه‌خانه‌های آذربایجان‌های شرقی و غربی اجرا می‌داشتند. تبریز مرکز شرقی عاشیق‌ها و ارومیه مرکز غربی آنها بود. در ارومیه بر خلاف تبریز عاشیق‌ها همواره به صورت تکی اجرا می‌کردند

آشوری‌هاو ارمنی‌هانیز اعیاد و مراسم‌های مختص به خود را دارند که بیشتر کلیسابرگزار می‌کنند. آشوری‌ها نخستین قومی بودند که مسیحی شدند. پس از آن یکی از حواریون تمام آنان را در دریاچه ارومیه غسل تعمید داد. پس از آن همه ساله آشوریان این روز را جشن می‌گیرند. جشن روز مادر نیز همه سال در نخستین جمعه سال نو میلادی، به یادبود مریم مقدسبرگزار می‌شودنوسردیلیا آب‌پاشان یکی از جمله دیگر اعیاد آشوریان است. در این روز که حتی بین غیرآشوریان ارومیه نیز شناخته شده است آشوریان به روی یکدیگر آب می‌پاشند.

کردهانیز مراسم‌ها و اعیاد مختص به خود را دارند که مانند دیگر مناطق کردنشیناهل سنتایران است.

شهردار ارومیه در سال ۱۳۸۹ عنوان کرد: «ارومیه با بهره‌مندی از اقوام و پیروان ادیان و مذاهب مختلف می‌تواند خود را به عنوان پایتخت فرهنگی آذربایجان مطرح کند.»

 

سینما

قدمت سینما در ارومیه به دهه ۴۰ خورشیدی می‌رسد. هم‌اکنون ارومیه دارای ۵ سینما است که از آنها تنها ۳ سالن بهصورت نیمه فعال به کار خود ادامه می‌دهند. سینما آزادی با نام قبلی سینما تخت جمشید که در سال ۱۳۴۰ خورشیدی تأسیس شده،سینما ایران و سینما انقلاب که در سال ۱۳۴۴ تأسیس شدندتنها سینماهای حال حاضر در ارومیه‌اندهمین اندک سینماها نیز به دلایل گوناگونی چون عدم رسیدگی، بحران مخاطب در سینمای ایران و … به صورت نیمه فعال هستند؛به طوریکه تنها در ایام اکران فیلم‌های پرفروش دایرندو گاهی به محل اجرای کنسرت تبدیل می‌شوند. قرار بر این است که سینماهای فرسوده ارومیه دوباره احیا و مرمت شوند؛ مانند سینما تربیت ارومیه که متعلق سازمان هلال احمر ایران است.

کتابخانه

در مجموع ۱۳ کتابخانه عمومی ارومیه ۱۸ هزار نفر عضویت دارند.

گردشگری

بناها

ارومیه دارای بناهای تاریخی متعددی است. ار آنجمله می‌توان به عمارت شهربانی ارومیه، عمارت سه گنبد، موزه ارومیه، یخچال ۹ پله، پل باراندوز، کاروان‌سرای ارومیه، بازار قدیم ارومیه، گرمابه آخوند، ساختمان جهاد دانشگاهی ، ساختمان شهرداری ارومیه و … اشاره کرد.

 

کتیبه اورارتویی کله شینکه در اشنویهیافت شده و در موزه ارومیهنگهداری می‌شود

یئددی دییرمان (هفت آسیاب)

کتیبه بازار ارومیه

دروازه بازار ارومیه

 

بازار سنتی ارومیه

مساجد

مسجد سردار

ارومیه دارای مساجدقدیمی فراوانی است. مسجد جامع ارومیهکه گمان بر این است که بر روی ویرانه‌های یک آتشکدهدر قرن هفتم هجری قمری ساخته شده است. مسجد سردار، مسجد منارهو مسجد سیدالشهدااز دیگر مساجد تاریخی ارومیه هستند.

کلیساها

بیشتر کلیساهای ارومیه متعلق به آشوریان است هرچند کلیساهای متعلق به ارامنه نیز در ارومیه وجود دارداز مهمترین کلیساهای ارومیه می‌توان به کلیسای ننه مریم، کلیسای ماریوخنهو کلیسای حضرت مریماشاره کرد.

خانه‌ها

خانه‌های تاریخی ارومیه که نهایتاً قدمتشان به دوره قاجارمی‌رسد یکی از جاذبه‌های گردشکری ارومیه محسوب می‌شوند. خانه‌های جنرال، خانه انصاریو خانه اتحادیهاز آن جمله‌اند.[۱۶۸]خانه دیزج سیاوشدر سال ۱۳۸۷ ثبت ملی شد.

دروازه‌ها

شهر ارومیه در گذشته به دلیل موقعیت استراتژیک و ایجاد امنیت هشت دروازه در بیرون شهر داشته است که محل استقرار نیروهای نظامی بوده‌اند. دروازهٔ بالو یا سلماس، دروازهٔ توپراق قلعه، دروازهٔ سویوق بولاق یا هازاران یا گازوران، دروازهٔ بازار باش، دروازهٔ ارک، دروازهٔ یوردشاه ودروازهٔ نوگچریانو گذر نام این هشت دروازه می‌باشد.

غذاهای سنتی

دلمه برگ مو

از غذاهای سنتی ارومیه می‌توان به دلمهٔ برگ مو، کوفته، یتیمچهو آش‌های کشک (قاتیخ) ،عیرانو اماجاشاره کرد.

شیرینی‌ها

نقلارومیه، مهمترین سوغاتی این شهر

نقلمهمترین سوغات ارومیه است که در انواع بیدمشکی، گردویی، زعفرانی، پسته‌ایو بادامیعرضه می‌شود. با این حال نقل بیدمشک معروف‌ترین نوع نقل در ارومیه است. این نوع نقل با عرقبیدمشک که محصول خود ارومیه است تهیه می‌شود. از دیگر عرقیات ارومیه بادرنجبواست که در تهیه شربت از آن استفاده می‌شود. حلوایگردو و حلوای هویچ از دیگر سوغاتی‌های ارومیه است.

صنایع دستی

صنایع دستیچوبی و ریزه‌کاری و نازک‌کاری چوباز سوغاتی‌های ارومیه است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارومیه

کشور

ایران

استان

آذربایجان غربی

شهرستان

ارومیه

بخش

مرکزی

نام(های) قدیمی

رضائیه، طبارما

مردم

جمعیت

۶۶۷٬۴۹۹نفر

تراکم جمعیت

۱۴٬۰۰۰نفر نفر بر کیلومتر مربع

جغرافیای طبیعی

مساحت

۱۰٬۵۴۸هکتار

ارتفاع از سطح دریا

۱۳۳۲متر

آب‌وهوا

روزهای یخبندان سالانه

۱۲۰روز

اطلاعات شهری

شهردار

محمد حضرت‌پور

ره‌آورد

نقل، فرش، صنایع دستی

پیش‌شماره تلفنی

۰۴۴

وبگاه

urmia.ir

ارومیه

روی نقشه ایران
۳۷.۳۳°شمالی ۴۵.۰۴°شرقی

 

  انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 349

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "natuorishop" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما